onsdag den 16. marts 2016

Ferie og den stressede hverdag

Påskeferien nærmer sig med hastige skridt, og det er blevet tid til at finde de traditionelle påskeæg i farmors have. Vi er endelig nået til ugen, hvor påskefrokostservietterne er fremme på bordet, og tiden med familien og vennerne er på sit højeste. Tanken om de mange afleveringer, prøver og lektier er forsvundet sporløst.

Det gyldne ord ferie er meget betydningsfuldt for rigtig mange unge, og det er noget som man ser frem til. Dagene op til ens skoleferie bliver talt ned dag efter dag, og der bliver ikke tænkt på andet. En uge uden at tænke på skole, er noget som eleverne sætter meget pris på, både fordi man ikke skal tænke på lektier, og fordi man kan restituerer sig. Mange uger med uendeligt skolearbejde, kan hurtigt få en til at tænke ”Wow jeg kunne godt bruge noget ferie lige nu og her”. Modstridende går skoledagene alligevel oftest så hurtigt, at man ikke opdager at der er gået fem skoleuge.

Selvom den traditionelle hverdag på gymnasiet er associeret med stress er det alligevel ikke fordi, at mine klassekammerater og jeg løber skrigende bort. Spørgsmålet om den stressede hverdag fylder meget hos det senmoderne menneske. Men er hverdagen virkelig så stressende, som den er blevet kendt for? Eller er den stressede hverdag blot blevet en del af vores kultur, som egentlig er en tryghed for os? Tja... Jeg ved det ikke, men noget skolearbejde uden for timerne kan jeg godt få tid til. Jeg synes, at der skal være plads til en bowlingtur en gang imellem, men det er der også. Samtidig kan en af de uger med mange afleveringer, prøver samt lektier også få en til at blive lidt skør i hovedet. Men det hører jo til gymnasiet. Det handler om prioritering og struktur, og det prøver jeg så vidt muligt at få planlagt. Dertil kommer dog nogle gange, hvor man bliver nødt til at aflyse tingene, pga. ens lektier, men sådan er det, og det må man leve med.


To dage til ferie? Ja det er der! Endelig! Lige noget jeg trængte til, dog er der lige nogle moduler som skal ”overstås”. Uger fyldt med det mærkelige og uforståelige læseprogram Frontread og afleveringer er overstået, så nu står den på kolde påskeøl og kæmpe chokoladeæg. Kunne man ønske sig noget bedre? Nej det tror jeg faktisk ikke, men jeg ved hvor hurtigt det går, så derfor skal man nyde det. Skoleferie er noget helt specielt, som altid ender med noget andet end man havde planlagt. Faktisk har jeg ikke planlagt noget til denne ferie udover at slappe af og ses med de bekendte, men det kommer nok nogle arrangementer i løbet af ugen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar