onsdag den 30. marts 2016

FrontRead!






Vores klasse blev udvalgt til, at indgå i et forsøg der havde til formål at finde ud af, hvorvidt vores gymnasium skal abonnere på programmet FrontRead. Det indebar, at vi over de næste par uger ville have moduler sat af til at bevæge os igennem et væld af forskellige øvelser. Hvorfor det lige var vores klasse der blev udset som værende den rette til ”eksperimentet” ved jeg ikke. Måske var vi den klasse med den lavest gennemsnitlige læsehastighed, eller også passede det bare lige ind i vores skema.

FrontRead er en app, der ved hjælp af diverse læsestrategier skal hjælpe dig med at øge din læsehastighed. Den koncentrerer sig om hurtigere fikseringstider, udvidelse af synsfeltet og styrkelse af arbejdshukkommelsen. Undervejs indgår du i små tests, der skal hjælpe dig med at få overblik over fremskridtet i din læsehastighed.

I disse læsetests gjaldt det om at læse en test på tid, for derefter at svare på nogle spørgsmål, hvortil svarene på spørgsmålene skulle findes i teksten. Jeg undrede mig dog over sværhedsgraden af disse spørgsmål, da det var ekstremt let at svare på spørgsmålene uden overhovedet at kigge i teksten.

For eksempel:

”Hvem kan miste sit job?

a.       Alle

b.      Kun ufaglærte

c.       Kun faglærte”

Jeg kan simpelthen ikke forstå at spørgsmål som ovenstående ikke går ind under kategorien almen viden men at FrontRead programmet mente at det var noget man skulle læse sig til. Jeg fandt derefter, inde under beskrivelse af programmet følgende, ” Teksterne er rettet mod unge fra klassetrin 6 – 10, men kan også anvendes til yngre elever.”-okay!

Jeg synes vi er kommet til et punkt i vores uddannelsesforløb hvor programmer som f.eks. FrontRead ikke skal presses ned over hovederne på os. Basale færdigheder som det at have en god læsehastighed er noget de fleste har styr på før de starter i gymnasiet. Der vil altid være folk som kunne have gavn af programmer der kan hjælpe med at få en god læsehastighed, eller folk som bare godt kunne tænke sig at blive endnu bedre. Og jeg synes derfor også at det ville være rigtig godt hvis gymnasierne stillede sådanne programmer til rådighed (self programmer som fungerer lidt bedre end FrontRead). Men at alle elever i en gymnasieklasse skal side og bruge mange timer på at køre sådan et program igennem synes jeg helt ærligt er lidt langt ude. Nu har jeg tidsregistreret som vi fik besked på og jeg brugte selv 5 timer og 15 minutter på programmet. Som vist på ovenstående billede, uden resultat. Jeg synes personligt at der var mange forløb i folkeskolen der var tilrettelagt efter laveste fællesnævner og jeg havde da håbet at vi ville være ude over det i gymnasiet.



.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar